2022. november 08. 09:00 - olvassAmarával

Verset mindenkinek!

Kedves Olvasó!

Egy kisebb szünet után ismét üdvözöllek a blogomon. Vajon szüksége van-e a modern embernek versekre? Tudnak-e a mai kortárs költők olyat alkotni, mint annak idején a nagy klasszikusok? Miben segíthetnek a versek a mai rohanó világban? Egy verses kötetről szól a mai blogposztom.

„Messzeringó gyerekkorom világa”

Gyerekkoromban nagyon szerettem a verseket. Ha a tanár néni kétszer elmondta, már tudtam kívülről. Emlékszem, volt otthon egy Petőfi-kötetünk, amikor megtanultam olvasni, azt olvasgattam. Aztán amikor Aranytól A walesi bárdokat tanultuk, pont beteg voltam, és egyedül kellett megtanulnom az egészet. Na, az kifogott rajtam. Pedig milyen hatalmas vers! De talán megbocsátható egy 10-11 évesnek.

Később, felső tagozatban – talán pont nyolcadikban – tanultuk a Nyugatot. Az egész folyóiratnak a szellemisége, története már akkor nagyon megérintett. Ady, Kosztolányi, Tóth Árpád, Juhász Gyula és Radnóti. Többek között… Az ő verseiket nagyon szerettem, és ez máig tart. Volt egy játék az órán: egy versszak alapján kellett megmondani, hogy ki írta a verset. Nagy biztonsággal megmondtam az esetek 90%-ában. Az általunk még ismeretlen versekről is! Mert volt egy bizonyos, sajátos hangulata. Esetleg szóhasználata.

Manapság a mindennapi rohanásban már nagyon ritkán olvasok verseket. Például, ha valami miatt nagyon szomorú vagyok, akkor előveszem az Ady Összest. És nagyjából megnyugszik a lelkem.

És most egy igazi coming out: a mai kortárs költőket nem ismerem. Nagyjából három kortárs költőt tudnék felsorolni: Finy Petra, Kemény Gabriella és Simon Márton. Biztosan meglepődsz, hogy ezek után ma éppen egy verses kötetről szeretnék mesélni.

Más világok

A könyvtárban nemrégiben kezembe került Kemény Gabriella Más világok című kötete, amely a Libertine Könyvkiadó gondozásában jelent meg az idén. Már hallottam a kötetről Szabados Ági podcastjában, és ha már ott volt a könyvtárban, hát kivettem. Bevallom, kissé szkeptikusan kezdtem bele. Azt gondoltam, a kortárs költők nem tudnak újat mondani, hiszen Tóth Árpád, Dzsida Jenő, Radnóti Miklós már mindent elmondott. Méghozzá gyönyörűen. Kellemes meglepetés ért, a Más világok teljesen beszippantott. Kemény Gabriella az insta-költő nemzedék tagja (jelentsen ez akármit), aki túlnyomórészt női témákról ír. Például arról, hogyan csetlik-botlik egy-egy párkapcsolatában, vagy arról, hogyan lehet a múltban szerzett sebeket begyógyítani vagy legalábbis együtt élni velük, és a megtépázott önbizalmat miként lehet visszaszerezni. Meg arról, hogy a mai fiatal generáció mennyire rá van csavarodva az online térre.

A mai költők már nem úgy írnak verset, mint a nagy klasszikusok. Már a témáik sem a nagy világmagyarázatokról szólnak, sokkal inkább a személyes megküzdésről. Ahogyan megváltozott a világ és a társadalom, és az egyén szerepe és helye is a társadalomban, úgy az embereket foglalkoztató problémák is megváltoztak az elmúlt kb. 100 évben. A mai művészek ezekre a változásokra és problémákra reflektálnak. Az egyéni vívódásokra. Legalábbis Kemény Gabriella kötete erről szól. Az ő személyes vívódásáról. De mégis, ahogy olvastam, olykor magamra ismertem. Én is kaptam elég bántást tinikoromban, én is bénázok a párkapcsolatomban, én is nagyon keresem magamat, a helyemet a világban. Lehet, hogy ami személyesnek tűnik, az sokakat foglalkoztató gondolat? Gyakorlatilag egy délután alatt elolvastam az egész kötetet, és nagyon jólesett a lelkemnek. Egyszóval, vannak versek Adyn túl is (bár vele rendkívül elfogult vagyok), és bizony érdemes rászánni egy bekuckózós délutánt a Más világok című kötetre, mert elgondolkoztat, és talán segít a saját sebeket is bekötözni.

A könyvespolcomra biztosan felkerül Kemény Gabriella kötete is az Ady Összes mellé, hogy kéznél legyen szomorú napokon.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://olvassamaraval.blog.hu/api/trackback/id/tr1317972678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása